Sopot
Kontrast:
A A A
Czcionka:
A A* A**
Biuletyn Informacji Publicznej
Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
w Sopocie


zapoznaj się z ofertą
27 Listopada 2019Cykl potkań "Z Juulem w tle" 18 Listopada 2019Oferta z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego 5 Listopada 2019Bezwarunkowe rodzicielstwo 4 Listopada 2019Treningi umiejętności społecznych 29 Października 2019Bez gryzienia nie ma mówienia 21 Października 2019Szkoła dla Rodziców - rozpoczynamy kolejny cykl zajęć 21 Października 2019Terapeutyczna grupa młodzieżowa - trwa nabór 18 Października 2019Podsumowanie rekrutacji do projektu Zdolni z Pomorza Sopot 27 Września 2019Integracja sensoryczna - konsultacje, diagnoza, terapia 18 Września 2019Spotkanie pedagogów/psychologów szkolnych 9 Września 2019Kontynuacja rekrutacji - Zdolni z Pomorza - Sopot 4 Września 2019Zajęcia integracyjne dla klas 3 Września 2019Profilaktyka Logopedyczna w przedszkolach 8 Lipca 2019Wakacyjne turnusy terapii pedagogicznej 24 Czerwca 2019Żyj zdrowo - zajęcia wakacyjne 12 Czerwca 2019Adaptacja do przedszkola dziecka 3- letniego 10 Czerwca 2019Wakacje z logopedą 7 Czerwca 2019Wakacyjne zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno - społeczne 3 Czerwca 2019Zdolni z Pomorza - Sopot - rekrutacja 29 Maja 2019Jubileusz 50 - lecia PPP Sopot 28 Maja 2019Spotkanie sieci Dyrektorów pomorskich PPP 23 Maja 2019Szkolenie psychologów PPP 22 Maja 2019Inspiracje dla Rodziców - Rola matki i ojca w rodzinie. Rodzice jako para. 11 Maja 2019Konkurs Projektów - Zdolni z Pomorza 6 Maja 2019Współpraca PPP Sopot i Przedszkola Nr 2 w ramach "Pomorskiej Szkoły Trenerów wsparcia Oświaty" 29 Kwietnia 2019Publikacje pracowników PPP Sopot 8 Kwietnia 2019Gotowość strajkowa 3 Kwietnia 2019O relacjach w rodzeństwie 30 Marca 2019Zdolni z Pomorza - Sopot - rozwijanie kompetencji społecznych 27 Marca 2019Warsztat dla nastolatek 23 Marca 2019Wykład "Nie ma mówienia bez gryzienia" 11 Marca 2019Oferta szkół ponadpodstawowych 6 Marca 2019Spotkania w przedszkolach z udziałem kadry PPP 4 Marca 2019Szkolenie psychologów - Conners 3 1 Marca 2019Przesiewowe badania słuchu "Słyszę" 1 Marca 2019Szkoła dla Rodziców- grupa poranna 27 Lutego 2019Inspiracje dla Rodziców - spotkania w II semestrze 26 Lutego 2019Spotkanie z neurologopedą - Profilaktyka logopedyczna 21 Lutego 2019Zdolni z Pomorza - Sopot - aktualności 30 Stycznia 2019Odmowa chodzenia do szkoły 24 Stycznia 2019Publikacje kadry PPP Sopot 14 Stycznia 2019Szkoła dla Rodziców-rozpoczyna zajęcia 9 Stycznia 2019Inspiracje dla Rodziców - Rodzic jako Przywódca 5 Grudnia 2018Spotkanie sieci psychologów/pedagogów szkolnych 1 Grudnia 2018Jak kształcić kompetencje kluczowe uczniów? 22 Listopada 2018Grupa rozwojowa dla dzieci w wieku przedszkolnym 21 Listopada 2018Inspiracje dla Rodziców - spotkania z filozofią Jespera Juula 9 Listopada 2018Teraz My - Grupa dla młodzieży 31 Października 2018Realizacja zadań profilaktycznych 8 Października 2018Szkoła dla Rodziców- Absolwentów 24 Września 2018Zajęcia rozwijające kreatywność - Zdolni z Pomorza 22 Września 2018II Pomorska Uczniowska Konferencja Naukowa Zdolni z Pomorza 17 Września 2018Współpraca z Zespołem Szkół Specjalnych 12 Września 2018Spotkania rozwojowe dla małżeństw 6 Września 2018Zajęcia integracyjne dla klas ponadgimnazjalnych 5 Września 2018Progrram Profilaktyki Logopedycznej w roku szkolnym 2018/2019 w sopockich przedszkolach 29 Czerwca 2018WOKRO - zajęcia terapeutyczne dla dzieci 25 Czerwca 2018Zajęcia wakacyjne 20 Czerwca 2018Inspiracje dla Rodziców 18 Czerwca 2018Gala Zdolnych z Pomorza 6 Czerwca 2018Adaptacja 3- latka do przedszkola 5 Czerwca 2018Inspiracje dla Rodziców - Zmiana Terminu 24 Maja 2018REKRUTACJA DO PROJEKTU ZDOLNI Z POMORZA - SOPOT 16 Maja 2018Jak rozmawiać z nastolatkiem 12 Maja 2018Nagrodzone zespoły w Konkursie Projektów 7 Maja 2018Kolejna edycja Szkoły dla Rodzców zakończona 28 Kwietnia 2018Konkurs Projektów 26 Kwietnia 2018Zgadnij jaki to zawód 23 Kwietnia 2018Profilaktyka logopedyczna w Przedszkolu Nr 4 23 Kwietnia 2018Zajęcia rozwijające kreatywność 18 Kwietnia 2018Spotkanie z nauczycielami Erasmus - Edukacja Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 18 Kwietnia 2018INSPIRACJE DLA RODZICÓW - kolejne spotkanie 16 Kwietnia 2018Dziecko na starcie szkolnym - wsparcie przedszkoli 14 Marca 2018Interwencja w sytuacji przemocy rówieśniczej 14 Marca 2018INSPIRACJE DLA RODZICÓW - kolejne spotkanie 14 Marca 2018Wykład dr Ziemowita Ciepielewskiego 8 Marca 2018Profilaktyka logopedyczna w Przedszkolu Nr 10 21 Lutego 2018INSPIRACJE DLA RODZICÓW 21 Lutego 2018Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego - szkolenie 19 Lutego 2018Szkoła dla Rodziców 15 Lutego 2018ZDOLNI Z POMORZA - spotkanie informacyjne 14 Lutego 2018Depresja u nastolatka - szkolenie RP 23 Stycznia 2018SPOTKANIE SIECI DORADCÓW ZAWODOWYCH 18 Stycznia 2018Zajęcia feryjne ZIMOWA PRZYGODA 17 Stycznia 2018 Szkolenie ORE: Współpraca ze szkołą w zakresie planowania i organizacji pomocy p - p 5 Stycznia 2018Rekrutacja uzupełniająca do projektu Zdolni z Pomorza - Sopot 20 Grudnia 2017Szkolenie "Uzależnienie i współuzaleznienie - pojęcie i mechanizmy. Jak pomagać?" 14 Grudnia 2017Badania przesiewowe "Słyszę" 8 Grudnia 2017Dzień z nauką - Zdolni z Pomorza Sopot 16 Listopada 2017Szkolenie TROS -KA dla poradni 15 Listopada 2017Spotkanie realizatorów program profilaktycznego Golden Five 13 Listopada 2017Spotkanie zpracodawcą Ergo Arena 10 Listopada 2017TERAPIA NEUROBIOFEEDBACK 8 Listopada 2017Spotkanie sieci nauczycieli przedszkoli 8 Listopada 2017TERAZ MY - Grupa edukacyjno - rozwojowa dla młodzieży 6 Listopada 2017Spotkanie sieci koordynatorów doradztwa zawodowego 30 Października 2017Szkoła dla Wychowawców - Trening Umiejętności Wychowawczych 27 Września 2017Spotkanie dla rodziców uczestników projektu Zdolni z Pomorza - Sopot 26 Września 2017Spotkanie koordynatorów doradztwa edukacyjno - zawodowego

Publikacje pracowników PPP Sopot

Z przyjemnością informuję o kolejnych publikacjach kadry PPP Sopot:

1. Depresja u dzieci i młodzieży – co powinno nas niepokoić, kiedy reagować, gdzie szukać pomocy
 Link do artykułu:  
https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/depresja-u-dzieci-i-mlodziezy-co-powinno-nas-niepokoic-kiedy-reagowac-gdzie-szukac-pomocy;

2.   Sztuka odmawiania dzieciom. Jak odmawiać, komunikować i argumentować. 
Link do artykułu: https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/sztuka-odmawiania-dzieciom-jak-odmawiac-komunikowac-i-argumentowac

Obie publikacje autorstwa mgr Marzeny Jasińskińskiej dostępne są na portalu Librus Rodzina.

3. „Co dwie (trzy, cztery,  …) głowy to nie jedna!” – kilka słów o terapii rodzin - artykuł autorstwa psychologów, psychoterapeutek PPP Sopot - mgr Anna Chmielowiec-Szatarskiej i mgr Kamili Szyntar
dostępny poniżej:


 „Co dwie (trzy, cztery, …) głowy to nie jedna!” – kilka słów o terapii rodzin

Aby zrozumieć sens terapii rodzin, warto zastanowić się w pierwszej kolejności czym w ogóle jest rodzina. Zapraszamy Państwa do namysłu nad tym pojęciem – czym dla mnie jest rodzina? Jak ją definiuję i przeżywam w swoim sercu? W myśleniu terapeuty systemowego rodzina jest dynamicznym systemem składającym się z poszczególnych członków pozostających ze sobą w interakcji przez całe życie. Dla lepszego zrozumienia, odwołamy się do obrazującej metafory Chrząstowskiego (2014), który porównuje system do zupy jarzynowej. Do jej ugotowania potrzebujemy wielu składników: wody, fasolki, marchewki, pietruszki, ziemniaków etc. Gdyby ktoś wypowiadał się o smaku tylko jednego składnika opisując smak zupy, to byłby skazany na niepowodzenie. Smak fasolki, a nawet każdego składnika oddzielnie, nie wiele mówi nam o smaku zupy jako całości. Podobnie jest z systemem rodzinnym. Opisując oddzielnie matkę, ojca, dziecko nie mówimy wiele o rodzinie jako pewnej całości. Dopiero razem tworzą nową jakość, która jest czymś więcej niż tylko sumą składających się na nią osób. Błędne jest zatem orzekanie czegoś na temat rodziny na podstawie rozmowy z jedną osobą. W relacjach widzimy mamę, tatę czy dziecko inaczej niż wówczas, gdy są sami.

Terapeuta rodzinny opisuje rodzinę przez pryzmat relacji między nimi, nie skupia się zanadto na poszczególnych osobach w rodzinie i ich indywidualnym sposobie doświadczania. Przede wszystkim, wypatruje przestrzeni między nimi i tam szuka tego, co łączy, a co dzieli rodzinę. Powracając do metafory zupy jarzynowej, powiedzielibyśmy, że terapeutę interesują nie składniki, ale sposób w jaki one się łączą.

Zazwyczaj, gdy zgłasza się do nas rodzina to jedni uskarżają się na drugich i używają zwrotów typu „on jest taki leniwy”, „ona jest taka złośliwa”. Terapeuta zachęca do używania innego języka poprzez przeformułowania pozytywne i unikanie czasownika „być”, który sugeruje pewną immanentność tych cech. Bardzo często zgłaszane objawy np. dziecka ujawniają się w określonym kontekście i świadczą o zakłóceniach w funkcjonowaniu całego systemu, w jakim się znajduje.

Najczęściej do terapii trafiają rodziny z dziećmi. Rodzice dostrzegają problem u dziecka, zgłaszają się do poradni, oczekują diagnozy i interwencji, eksperckiej pomocy nastawionej na zmianę zachowań dziecka i usunięcie objawów. Tymczasem dostają propozycję terapii rodzinnej, co dla wielu z nich jest kompletnie niezrozumiałe. Rodzice nie znają przecież teorii systemowych, mapa wg której próbują nawigować w morzu problemów jest różna od mapy terapeuty rodzinnego, samo skierowanie odczytują często jako zarzut – „coś z nami jest nie tak”. Nierzadko uruchamia to też w nich poczucie winy. Rodzinie może towarzyszyć strach przed oceną, mogą pojawiać się niepokojące myśli- skoro ktoś nas skierował na terapię rodzinną to może nie jesteśmy wystarczająco dobrymi rodzicami, coś jest nie tak z naszą rodziną? Może terapeuta będzie nas pouczał i mówił, co robimy źle i co powinniśmy zmienić? Może to też generować oczekiwanie, że terapeuta z pozycji eksperta przeanalizuje zachowanie poszczególnych osób w rodzinie i powie im, co robią źle. Takie podejście odbiera z kolei sprawczość rodzinie, a rodzice wchodząc w rolę osób podporządkowanych terapeucie przestają mieć kontakt ze swoimi potrzebami i własną wizją rodziny. Bardzo częstym oczekiwaniem wobec terapeuty systemowego jest to, że podejmie on rolę dodatkowego rodzica (by wzmocnić autorytet rodzicielski w rodzinie) lub wyrokującego sędziego. Choć naturalnym jest oczekiwanie poszczególnych członków rodziny, że terapeuta ich zrozumie, stanie po ich stronie i uzna winę tego drugiego, to terapeuta systemowy nie zastanawia się i nie rozstrzyga, kto jest winny kłopotów, a kto nie. Wychodzi z podstawowego założenia systemowego jakim jest uznanie, że zachowanie danej osoby jest powiązane ze wzorami relacji rodzinnych, że chociaż pewne zachowania mogą być mocno problemowe, to w szerszym kontekście (aktualnego systemu lub rodziny pochodzenia) mają jakiś sens. Dopiero poprzez wprowadzenie zmian w obrębie wzorców rodzinnych relacji i nadawanych im znaczeń możliwe jest spowodowanie zmiany u danego członka rodziny, a dalej całego systemu.

Terapeuta stara się ujmować problem w kategoriach wzajemnych interakcji i sprzężeń zwrotnych. Przykładem może być typowy problem zgłaszany przez rodziców w rodzinie z dojrzewającymi dziećmi –nastolatka (nazwijmy ją Kasia) nie słucha się, odrzuca i unika rodziców, całe dnie spędza poza domem i nie informuje, kiedy wróci. Na problem ten można spojrzeć z pozycji obserwatora i ująć skrótowo w pętli dodatniego sprzężenia zwrotnego- Kasia czas spędza poza domem i im więcej sprawia kłopotów w zachowaniu, tym bardziej rodzice się niepokoją, co znajduje wyraz w ich pretensjach i awanturach. Im więcej Kasia wysłuchuje pretensji, tym bardziej zamyka się w sobie i więcej wychodzi z domu, a to dalej wzmaga niepokój i kontrolę rodziców. Terapeuta systemowy będzie dążył do pokazania rodzinie jak ich zachowania się wzajemnie warunkują. Przeformułowanie problemu w opis wzajemnego tańca i pętlę interakcji zwalnia z chęci obwiniania i etykietowania. Niesie też dobrą nowinę, że rodzina (i każdy z jej członków) ma wpływ i może dokonać zmian w swoich relacjach.

„Strach ma wielkie oczy” – jak wygląda terapia rodzinna?
Terapia rodzinna często bywa prowadzona przez dwóch terapeutów. Na spotkanie rodzinne zapraszani są wszyscy członkowie rodziny, którzy ze sobą mieszkają bądź są zaangażowani w kłopoty rodzinne. Podczas pierwszych konsultacji terapeuci będą starali się zrozumieć, na czym polegają trudności rodziny i jak sposób funkcjonowania danej rodziny je podtrzymuje. Dla terapeutów ważne jest poznanie perspektywy każdej z osób, dlatego pytania formułowane są i zadawane wszystkim uczestnikom. Znaczenie ma każdy głos w rodzinie, nawet głos najmłodszych dzieci, które są doskonałymi obserwatorami i ich spostrzeżenia bywają cenne, trafne, uzupełniające. Spotkania rodzinne nie są sprawdzianem z rodzicielstwa, nie służą wytknięciu błędów, nie rozstrzygają. Praca z rodziną to współpraca całej rodziny i terapeutów, ciągły, interakcyjny proces snucia domysłów na temat funkcjonowania rodziny, zbierania informacji, w oparciu, o które formułowane są nowe pytania, śledzenia wzorców podtrzymujących objawy, wzorców komunikacji, wchodzenia i budowania relacji. Każda rodzina jest inna i ma swoją indywidualną, niepowtarzalną organizację wewnętrzną. Dzieli się na podsystemy (np. podsystem rodziców, podsystem dzieci), między którymi są różne zależności. Wpływ na te układy mają m. in. przekazywane z pokolenia na pokolenie przekonania dotyczące małżeństwa, dzieci, roli rodziny. Jednym z ważniejszych elementów pracy z rodziną jest genogram. W uproszczeniu to rysowanie i analizowanie drzewa genealogicznego. Daje to możliwość dostrzeżenia, zrozumienia i połączenia związku między historią rodziny a tym, co przeżywamy w teraźniejszości.

Głównym zadaniem terapii systemowej jest zmiana relacji w rodzinie. Staje się to możliwe dzięki budowaniu wzajemnego zrozumienia i empatii. W pracy dąży się do tego, aby rodzina zrozumiała swoje potrzeby i motywy, którymi się kierują oraz nauczyła się efektywnie je komunikować. Zwiększa to otwarcie poszczególnych członków rodziny na siebie, a to z kolei, umożliwia wspólny dialog i znalezienie rozwiązania istniejących problemów, w sposób uwzględniający wszystkie osoby w rodzinie. Co dwie, trzy i więcej głów to nie jedna! Wielość osób i złożoność systemu często jest okazją do skorzystania z większej ilości doświadczeń, punktów widzenia, rozwiązań a wspólny namysł zbliża, daje poczucie wspólnoty i oparcia.

Kiedy terapia rodzinna może się przydać?
• Trudności w relacjach rodzinnych – kłótnie, brak porozumienia, konflikty między rodzeństwem,
• Trudności wychowawcze – np. odmowa chodzenia do szkoły,
• Trudności w szkole, trudności w relacjach z rówieśnikami,
• Trudności w radzeniu sobie z rozwodem, rozstaniem rodziców ,
• Trudność w akceptacji nowych partnerów rodziców,
• Myśli rezygnacyjne, myśli i zamiary suicydalne,
• Wydarzenia kryzysowe – śmierć, rozłąka,
• Zaburzenia depresyjne i lękowe,
• Zaburzenia odżywiania,
• W zaburzeniach zachowania u dziecka, agresji, moczeniu nocnym, tikach itp.
• Zaburzenia psychosomatyczne – np. astma,
• Zaburzenia związane z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych,

Autor: mgr Anna Chmielowiec - Szatarska, mgr Kamila Szyntar

Terapie rodzinną w PPP Sopot prowadzą psychoterapeuci systemowi.
ul. Władysława IV 23/25
81-742 Sopot
projekt i wykonanie: LemonArt.pl